van
boerenlaarzen tot high fashion
Aron Brouwer : van
boerenlaarzen tot high fashion
Op een middelbare
school in Pennsylvania is het niet langer toegestaan om Uggs te dragen, aldus
de Amerikaanse tv-zender ABC. De middelbare school onderbouwde dit met het
argument dat leerlingen, de ook al verboden, mobiele telefoons verstopten in
hun wollen laarzen. Scholieren reageerden massaal boos dat het dragen van,
gemiddeld €250,00 kostende Uggs, een manier is om ‘hun individuele vrijheid te
uiten’. De Uggs zijn in de jaren ‘20 van de vorige eeuw in Australië voor het
eerst vervaardigd.
‘Uggs’ worden ook wel
‘Ughs’ of ‘Ugs’ genoemd. Deze term omvat veel verschillende schoenen die zich
kenmerken door een platte zool, een buitenkant gemaakt van schapenhuid en aan
de binnenkant een bekleding van wol. Uggs werden oorspronkelijk gedragen door
schapenboeren omdat zij over de juiste grondstoffen (wol en schapenhuid)
beschikten en omdat de comfortabele, warme en waterafstotende laarzen een
praktisch nut voor hen hadden.
Ontwikkeling
In de decennia die
volgden werden de laarzen door hun waterafstotende effect ook steeds meer
gebruikt door Australische surfers. Vanaf 1933 werden de laarzen voor het eerst
door een bedrijfje in productie genomen en in 1958 werden de laarzen massaal
geproduceerd door Frank Mortel. Volgens Mortel was hij de eerste die de laarzen
‘Uggs’ heeft genoemd, nadat zijn vrouw had geroepen dat de eerste paar laarzen
die hij had gemaakt ontzettend ‘ugly’ waren. Het waren deze laarzen van Frank
Mortel die uiteindelijk Amerika veroverden met de surfer Brian Smith als
tussenpersoon. De Australische surfer bracht namelijk zijn Ugg laarzen mee naar
Amerika toen hij in 1978 emigreerde. Ook hier sloeg de laars aan onder de
surfers. In 1995 verkocht Smith het merk aan een Amerikaans bedrijf genaamd
Deckers Outdoor Corporation (DOC).
Wereldwijd succes
DOC maakte gebruik van
de enorme populariteit onder de surfers door hen te promoten als een populaire
groep die iedereen na zou willen bootsen, wat natuurlijk begon met het kopen
van Uggs. De laarzen werden verkocht als een exclusief luxe product, dat
slechts tegen hoge prijzen te koop was. Het bedrijf creëerde het hedendaagse
beeld van de Uggs: hip, duur en nonchalant. Het marketing beleid van DOC sloeg
aan en in de jaren ‘90 werden Uggs al snel een succes in Amerika. De
belangrijkste stap in het marketingbeleid van DOC was om een paar Uggs naar
Oprah Winfrey te sturen, die het product internationaal promootte.
ONZE MATERIALEN
Het
verhaal van UGG Australia begint met een stuk perfect sheepskin. De kunst en
het vakmanschap om van dit geweldige materiaal laarzen en schoenen te maken,
vormt de rode draad van onze geschiedenis, onze essentie. Onze laarzen,
schoenen, slippers, kleding en accessoires zijn gemaakt van het allerbeste
sheepskin en bieden een exclusief comfort dat niet met woorden te beschrijven
is.
We
gebruiken alleen Twinface sheepskin van de hoogste kwaliteit. Er is geen ander
materiaal dat je voeten op natuurlijke wijze zowel warm als koel kan houden.
Warm, behaaglijk en cutting-edge tegelijkertijd. Als je dit unieke materiaal
een keer hebt geprobeerd, begrijp je dat je het moet ervaren om het te geloven.
KWALITEIT + VAKMANSCHAP
UGG
Australia® gebruikt enkel het meest verfijnde en luxueuze Twinface sheepskin
ter wereld. Enkel Twinface sheepskin van de beste kwaliteit die buitengewoon
zacht, dicht en buigzaam is, komt in aanmerking. Elke schapenvacht wordt aan
een nauwgezet proces onderworpen om te garanderen dat ze de karakteristieke
UGG-ervaring zal bieden. Beide zijden van het Twinface worden grondig
onderzocht, want voor elk paar laarzen is er een brede strook materiaal nodig
en zelfs de kleinste onvolkomenheid volstaat om het materiaal niet te
gebruiken. We gaan op zoek naar gelijkvormig materiaal met een vlekkeloze en
fijn generfde textuur, dat geen zichtbare gebreken vertoont. Op de wolzijde
dient de vacht over het hele stuk gelijkmatig rechtop te staan. Op zes
verschillende momenten tijdens ons proces selecteren we telkens opnieuw op deze
criteria, waardoor enkel sheepskin van de allerhoogste kwaliteit de selectie
doorstaat. Het eindproduct is een prachtig stuk sheepskin dat de naam UGG®
Australia waardig is.
Niet
iedereen kan zomaar het beste in Shearling naar boven brengen. UGG werkt al
meer dan 30 jaar lang met dit verbazingwekkende materiaal. Het is getest,
verbeterd en tot het uiterste gedreven, en zo heeft UGG er meer mee gedaan dan
om het even welke andere ontwerper. Ons ontwerpteam gelooft in de duurzaamheid,
het comfort en de stijl die eigen zijn aan elk stuk sheepskin. Het ontwerpen en
vervaardigen van schoenen in sheepskin vergt heel wat meer geduld en
creativiteit dan wanneer je met andere materialen werkt, maar het resultaat mag
er zijn: Een geheel eigen stijl die geknipt is voor een casual weekend, maar
ook voor de catwalk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten