Pagina's

uggs


 van boerenlaarzen tot high fashion

Aron Brouwer : van boerenlaarzen tot high fashion


Op een middelbare school in Pennsylvania is het niet langer toegestaan om Uggs te dragen, aldus de Amerikaanse tv-zender ABC. De middelbare school onderbouwde dit met het argument dat leerlingen, de ook al verboden, mobiele telefoons verstopten in hun wollen laarzen. Scholieren reageerden massaal boos dat het dragen van, gemiddeld €250,00 kostende Uggs, een manier is om ‘hun individuele vrijheid te uiten’. De Uggs zijn in de jaren ‘20 van de vorige eeuw in Australië voor het eerst vervaardigd.

‘Uggs’ worden ook wel ‘Ughs’ of ‘Ugs’ genoemd. Deze term omvat veel verschillende schoenen die zich kenmerken door een platte zool, een buitenkant gemaakt van schapenhuid en aan de binnenkant een bekleding van wol. Uggs werden oorspronkelijk gedragen door schapenboeren omdat zij over de juiste grondstoffen (wol en schapenhuid) beschikten en omdat de comfortabele, warme en waterafstotende laarzen een praktisch nut voor hen hadden.

Ontwikkeling


In de decennia die volgden werden de laarzen door hun waterafstotende effect ook steeds meer gebruikt door Australische surfers. Vanaf 1933 werden de laarzen voor het eerst door een bedrijfje in productie genomen en in 1958 werden de laarzen massaal geproduceerd door Frank Mortel. Volgens Mortel was hij de eerste die de laarzen ‘Uggs’ heeft genoemd, nadat zijn vrouw had geroepen dat de eerste paar laarzen die hij had gemaakt ontzettend ‘ugly’ waren. Het waren deze laarzen van Frank Mortel die uiteindelijk Amerika veroverden met de surfer Brian Smith als tussenpersoon. De Australische surfer bracht namelijk zijn Ugg laarzen mee naar Amerika toen hij in 1978 emigreerde. Ook hier sloeg de laars aan onder de surfers. In 1995 verkocht Smith het merk aan een Amerikaans bedrijf genaamd Deckers Outdoor Corporation (DOC).

Wereldwijd succes


DOC maakte gebruik van de enorme populariteit onder de surfers door hen te promoten als een populaire groep die iedereen na zou willen bootsen, wat natuurlijk begon met het kopen van Uggs. De laarzen werden verkocht als een exclusief luxe product, dat slechts tegen hoge prijzen te koop was. Het bedrijf creëerde het hedendaagse beeld van de Uggs: hip, duur en nonchalant. Het marketing beleid van DOC sloeg aan en in de jaren ‘90 werden Uggs al snel een succes in Amerika. De belangrijkste stap in het marketingbeleid van DOC was om een paar Uggs naar Oprah Winfrey te sturen, die het product internationaal promootte.
  

 

ONZE MATERIALEN


Het verhaal van UGG Australia begint met een stuk perfect sheepskin. De kunst en het vakmanschap om van dit geweldige materiaal laarzen en schoenen te maken, vormt de rode draad van onze geschiedenis, onze essentie. Onze laarzen, schoenen, slippers, kleding en accessoires zijn gemaakt van het allerbeste sheepskin en bieden een exclusief comfort dat niet met woorden te beschrijven is.

We gebruiken alleen Twinface sheepskin van de hoogste kwaliteit. Er is geen ander materiaal dat je voeten op natuurlijke wijze zowel warm als koel kan houden. Warm, behaaglijk en cutting-edge tegelijkertijd. Als je dit unieke materiaal een keer hebt geprobeerd, begrijp je dat je het moet ervaren om het te geloven.

 

KWALITEIT + VAKMANSCHAP


UGG Australia® gebruikt enkel het meest verfijnde en luxueuze Twinface sheepskin ter wereld. Enkel Twinface sheepskin van de beste kwaliteit die buitengewoon zacht, dicht en buigzaam is, komt in aanmerking. Elke schapenvacht wordt aan een nauwgezet proces onderworpen om te garanderen dat ze de karakteristieke UGG-ervaring zal bieden. Beide zijden van het Twinface worden grondig onderzocht, want voor elk paar laarzen is er een brede strook materiaal nodig en zelfs de kleinste onvolkomenheid volstaat om het materiaal niet te gebruiken. We gaan op zoek naar gelijkvormig materiaal met een vlekkeloze en fijn generfde textuur, dat geen zichtbare gebreken vertoont. Op de wolzijde dient de vacht over het hele stuk gelijkmatig rechtop te staan. Op zes verschillende momenten tijdens ons proces selecteren we telkens opnieuw op deze criteria, waardoor enkel sheepskin van de allerhoogste kwaliteit de selectie doorstaat. Het eindproduct is een prachtig stuk sheepskin dat de naam UGG® Australia waardig is.

Niet iedereen kan zomaar het beste in Shearling naar boven brengen. UGG werkt al meer dan 30 jaar lang met dit verbazingwekkende materiaal. Het is getest, verbeterd en tot het uiterste gedreven, en zo heeft UGG er meer mee gedaan dan om het even welke andere ontwerper. Ons ontwerpteam gelooft in de duurzaamheid, het comfort en de stijl die eigen zijn aan elk stuk sheepskin. Het ontwerpen en vervaardigen van schoenen in sheepskin vergt heel wat meer geduld en creativiteit dan wanneer je met andere materialen werkt, maar het resultaat mag er zijn: Een geheel eigen stijl die geknipt is voor een casual weekend, maar ook voor de catwalk.

 
 
 
 
 
 
 
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten